niedobór witaminy b

Witaminy z grupy B – właściwości i zagrożenia niedoborem

Witaminy z grupy B – właściwości i zagrożenia niedoborem

Wiele mówi się o suplementacji witaminy D i C, a często zapomina się o witaminach z grupy B. Tymczasem oddziałują one na cały nasz organizm, są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, serca, skóry czy układu pokarmowego.

Zebraliśmy najważniejsze informacje o witaminach z grupy B, właściwościach i zagrożeniach niedoborem – jeśli podejrzewasz, że to właśnie tych witamin ci brakuje, koniecznie czytaj dalej.

Witaminy z grupy B – charakterystyka

Wszystkie witaminy z grupy B są rozpuszczalne w wodzie. Zaliczamy do nich:

  • witaminę B1 (tiaminę),
  • witaminę B2 (ryboflawinę),
  • witaminę B3 (obejmuje dwa związki: niacynę i nikotynamid)
  • witaminę B5 (kwas pantotenowy)
  • witaminę B6 (jedno określenie na sześć związków)
  • witaminę B7 (biotynę),
  • witaminę B9 (kwas foliowy),
  • witaminę B12 (kobalamina, cyjanokobalamina).

Witamina B1 wpływa na pracę serca i całego układu krążeniowego oraz uczestniczy w procesach metabolicznych, B2 jest odpowiedzialna za proces spalania cukrów, B3 jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania mózgu i układu nerwowego, B5 bierze udział w przetwarzaniu przyjmowanego pokarmu na energię, B6 zapobiega powstawaniu skurczów i wpływa na stan skóry, B7 gwarantuje piękny wygląd włosów i paznokci, B9 odpowiada za namnażanie krwinek, a B12 to podstawa dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.

Lista jest naprawdę długa, a to nie wszystko! Wybraliśmy tylko najważniejsze cechy każdej z witamin, by pokazać, że niedobór dowolnej z nich jest katastrofalny dla zdrowia i funkcjonowania organizmu. No właśnie, co dzieje się, kiedy witamin z grupy B nam brakuje?

Niedobór witamin z grupy B – jakie dolegliwości wywołuje?

Najogólniej mówiąc, kiedy brakuje nam witamin z grupy B, jesteśmy drażliwi, ciągle zmęczeni, mamy kłopoty z pamięcią, koncentracją i zasypianiem. Równocześnie możemy zauważyć pękające kąciki ust (tzw. zajady), suchość oczu i kłopoty ze skórą. Włosy stają się matowe, paznokcie częściej się łamią. Dodatkowo, niedobór witamin z grupy B wywołuje problemy żołądkowe, z krążeniem oraz bóle mięśniowe.

Kto jest szczególnie narażony na niedobory? Na pierwszym miejscu trzeba wymienić osoby, których dieta jest uboga w wartości odżywcze. Brak warzyw, przetworzona żywność, fast foody – w ten sposób najszybciej zapracujemy na brak tych witamin. Ponadto, zagrożeni niedoborem są miłośnicy kawy, palacze tytoniu i osoby nadużywające alkoholu. Warto uzupełniać witaminę B, kiedy uprawiamy sport, jesteśmy aktywni fizycznie i umysłowo lub ukończyliśmy 50. rok życia. Witaminy B9 i B12 są szczególnie potrzebne kobietom w ciąży, bo mogą zminimalizować ryzyko wystąpienia wrodzonych wad płodu.

Gdzie szukać witaminy B?

Źródłem witamin z grupy B są m.in. warzywa, mięso i pestki. Zwróć szczególną uwagę na szpinak, brokuły, fasolę, drób, łososia, makrelę, jajka, orzechy, pestki dyni i słonecznika. Również wątróbka, produkty zbożowe i nabiał pomogą uzupełnić braki.

Często jednak przy intensywnym trybie życia, sięganiu po używki może się okazać, że dobra dieta to za mało. Wtedy warto sięgnąć po suplementy witaminy B complex (czyli zawierające wszystkie wymienione na początku tekstu witaminy z grupy B). Dostępne są w różnych formach – ostatnio wiele mówi się o zaletach aplikowania witamin w postaci kropli. To bezpieczny, a przede wszystkim wygodny sposób – nie musimy mieć pod ręką wody, żeby połknąć odpowiednią porcję.

źródła witaminy B

Facebook Twitter Google+

Powiązane newsy

Domowe sposoby na ból stawów