co na libido u kobiet

Libido u kobiet – co warto wiedzieć?

Libido u kobiet – co warto wiedzieć?

Mówi się, że seks to zdrowie. Potwierdzają to badania naukowe: regularne szaleństwa w sypialni to nie tylko lepsza kondycja, piękniejsza skóra czy doskonały humor, ale też gwarancja długowieczności. I wszystko byłoby super, gdyby… zawsze chciało się chcieć. Tymczasem nawet połowa Polek w różnym okresie życia może się skarżyć na spadek libido. Dlaczego tak się dzieje i co robić, by odzyskać apetyt na seks?

Co to jest libido?

Na początek trochę teorii. Libido – mówiąc w największym skrócie – to popęd seksualny, czyli stan, w którym jesteśmy aktywni seksualnie, odczuwamy pożądanie, myślimy o seksie i mamy na niego ochotę. Wiadomo, że u każdego poziom ten jest inny i nie istnieją tu obiektywne „widełki”, ale jeśli mijają dni, tygodnie i miesiące, a dla nas temat seksu mógłby nie istnieć – to już problem, który warto wziąć pod lupę.

Libido u kobiet jest kwestią bardziej złożoną niż u mężczyzn. Istnieje dużo więcej czynników, które popęd seksualny mogą osłabiać lub wygaszać. Dodatkowo krzywa popędu seksualnego prezentuje się zupełnie inaczej u każdej z płci.

U kobiet szczyt przypada na okres między 30. a 35. rokiem życia i utrzymuje się aż do menopauzy, a nawet później. Wielu seksuologów zauważa, że okres pomenopauzalany sprzyja wzmożonej aktywności seksualnej, ponieważ kobiety pozbywają się stresu związanego z możliwością zajścia w ciążę. Tymczasem u mężczyzn po 30. roku życia zainteresowanie seksem teoretycznie słabnie, bo i spada poziom testosteronu w organizmie.

Niskie libido – przyczyny

U kobiet źródeł problemów z libido może być kilka. Zacznijmy od wszelkich nieprawidłowości związanych z gospodarką hormonalną. Normalnie organizm w taki sposób steruje hormonami, by ochota na seks przybywała wraz z owulacją – aby zwiększyć szanse kobiety na zajście w ciążę. Niektóre kobiety skutki tego odczuwają jeszcze długo, nawet podczas menstruacji.

Sytuacja się komplikuje w przypadku różnych chorób, wpływających na gospodarkę hormonalną, np. przy zespole policystycznych jajników. „Domowe” sposoby nic tu nie pomogą i konieczna jest konsultacja z lekarzem.

Niskie libido u kobiet to również „zasługa” przyjmowania tabletek antykoncepcyjnych. Trzeba tu jednak zaznaczyć, że nie wszystkie preparaty odcinają kobietom ochotę na seks i warto o tym problemie porozmawiać z ginekologiem, który dobierze inny sposób antykoncepcji. Apetyt na seks znika również przy niektórych chorobach, np. depresji, cukrzycy, chorobach nowotworowych.

A co z przyczynami niezwiązanymi ze stanami chorobowymi czy przyjmowanymi lekami? I tutaj lista jest dość obszerna. Kobiety mogą nie odczuwać pożądania z wielu prozaicznych przyczyn: ze stresu, przemęczenia, niewyspania, nieprawidłowej diety itp. Styl życia ma ogromny wpływ na to, czy wieczorem o sypialni pomyśli się jak o miejscu… spania, czy raczej o miejscu do seksualnych podbojów.

Poza tym obniżenie libido to bardzo często pierwszy sygnał, że coś w związku szwankuje. Czasem winna jest proza życia – o ile „nowe” pary nie mają zazwyczaj żadnych problemów z ochotą na seks, o tyle osoby w związkach z dłuższym stażem po prostu nie czują już koktajlu hormonalnego towarzyszącego pierwszym chwilom zakochania.

Inne przyczyny niskiego libido u kobiet to m.in. brak akceptacji wyglądu własnego ciała, kompleksy, nadwaga czy przekonania niepozwalające cieszyć się w pełni seksem.

Jak zwiększyć libido?

Jeśli kobiecie nie towarzyszą wymienione wcześniej choroby, nie przyjmuje ona leków, które mogłyby wpływać na popęd seksualny, a chciałaby poprawić jakość życia intymnego i popracować nad ochotą do zbliżeń, może wypróbować kilka sposobów:

  • Aktywność fizyczna – jak wynika z badań, kobiety uprawiające sport cieszą się lepszą kondycją, mają silniej ukrwione narządy (również płciowe!) i rzadziej narzekają na obniżenie libido. Sport pomaga rozładować napięcie, sprzyja wydzielaniu się endorfin, pomaga nabrać pewności siebie i pozbyć kompleksów. Same korzyści!
  • Techniki relaksacyjne – dla niektórych będą to medytacje, dla innych aromaterapia, masaże – cokolwiek, co przynosi ulgę i pomaga się odprężyć po nerwowym dniu. Sesja „rozluźniaczy” pomoże zapomnieć o stresie i (być może) skieruje myśli na znacznie przyjemniejsze tory.
  • Długi, jakościowy sen – zasypianie po północy i wstawanie wczesnym porankiem to nigdy nie jest dobry pomysł. Organizm, aby dobrze funkcjonował, musi mieć co najmniej 7 godzin na regenerację. Bezsenność czy brak higieny snu to prosty przepis na obniżenie libido – zarówno u kobiet, jak i mężczyzn.
  • Odpowiednia dieta – bogata w pełnoziarniste pieczywo, nietłusta, pełna rozgrzewających przypraw, takich jak chili czy imbir.

Co na libido damskie? Zioła i suplementy

Wiele mówi się o suplementach na potencję dla mężczyzn, a tymczasem jest sporo naturalnych składników, które mogą przynieść korzyści również kobietom. Na które z nich warto zwrócić uwagę?

  • Liście damiana – były wykorzystywane już przez Azteków i Majów jako środek zwiększający potencję i poprawiający nastrój. Wzmagają libido zarówno u kobiet, jak i mężczyzn, działają relaksująco i wyciszająco.
  • Korzeń shatavari – to roślina wprost stworzona dla kobiet. Jej nazwę tłumaczy się jako „ta, która posiada stu mężów”, co najlepiej oddaje główną właściwość shatavari, czyli wzmacnianie libido. Dodatkowo, spożywanie korzenia tej rośliny jest polecane przy bolesnych menstruacjach czy menopauzie powiązanej z nieprzyjemnymi objawami.
  • Miłorząb japoński – dzięki zawartości flawonoidów usprawnia dopływ krwi do narządów płciowych, a także zwiększa ochotę na seks.

Jak widać, jest całkiem sporo naturalnych substancji dedykowanych kobietom. Ich suplementowanie – w postaci tabletek lub herbat ziołowych – wymaga cierpliwości oraz regularności, ale na pewno nie zaszkodzi. Może natomiast w naturalny (i bezpieczny!) sposób rozbudzić ochotę na seks i sprawić, że ta sfera życia znów stanie się interesująca.

 

Być może zainteresuje Cię też:

Środki na potencję. Co polecamy?

Facebook Twitter Google+

Powiązane newsy