jaki kolagen wybrać

Jaki kolagen wybrać? Najlepszy kolagen – czyli jaki?

Jaki kolagen wybrać? Najlepszy kolagen – czyli jaki?

Na rynku pojawiło się wiele preparatów z kolagenem w składzie. Droższe, tańsze, w kapsułkach, do picia… Nic dziwnego, że trudno się w tym połapać. Przygotowaliśmy mały poradnik związany z rodzajami i postaciami kolagenu, dzięki któremu znalezienie odpowiedzi na pytanie „jaki kolagen wybrać?” stanie się dużo łatwiejsze!

Kolagen naturalny

Kolagen to jedno z najważniejszych białek w organizmie człowieka. Jest odpowiedzialny m.in. za sprężystość skóry, jej nawilżenie i odnowę komórek. Pełni ważną funkcję, jeśli chodzi o dobrą kondycję stawów, kości oraz mięśni. Występuje w każdej tkance naszego ciała, dlatego kiedy przestajemy go produkować, zmiany stają się stopniowo coraz bardziej widoczne i odczuwalne.

O tym, co to jest kolagen, pisaliśmy szerzej w jednym z poprzednich tekstów.

Kiedy mówimy o kolagenie, mamy na myśli naturalne białko pochodzenia zwierzęcego. Na rynku pojawiają się również preparaty roślinne dla wegan, ale ich zadaniem jest raczej wspomaganie produkcji kolagenu w organizmie. Kolagen dla wegan czy kolagen dla wegetarian jest jednak jedyną opcją dla osób, które ze względów ideologicznych czy innych decydują się nie jeść mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego.

Kolagen naturalny – jak wskazują badania – ma szereg dobroczynnych właściwości, m.in.:

  • Zapobiega bólom kości i stawów
  • Spłyca zmarszczki
  • Odpowiada za nawilżenie skóry
  • Ujędrnia skórę
  • Pomaga pozbyć się cellulitu i rozstępów
  • Przyspiesza gojenie ran czy blizn
  • Pomaga zredukować przebarwienia
  • Wzmacnia paznokcie i włosy
  • Regeneruje błonę śluzową
  • Odpowiada za szybszą regenerację po treningu

Ponieważ sami od pewnego momentu przestajemy produkować kolagen, logiczne wydaje się jego uzupełnianie: poprzez dietę i suplementy.

Suplementy opierają się najczęściej na kolagenie pozyskiwanym z bydła, wieprzowiny lub ryb. Co o nich wiadomo?

Kolagen wołowy/wieprzowy

Powinien być pozyskiwany ze zwierząt, które znajdują się pod stałą kontrolą weterynaryjną. Warto zauważyć, że kolagen czerpie się od bydła czy trzody chlewnej karmionej w określony, prawidłowy sposób. Wiadomo zatem, czy konkretna sztuka na coś chorowała lub jaką paszę przyjmowała. W przypadku ryb nie ma możliwości takiej identyfikacji. Kolagen wołowy czy kolagen wieprzowy – pod warunkiem pozyskania z kontrolowanej hodowli – jest więc zupełnie bezpieczny.

Kolagen rybi

Pozyskuje się go z rybich skór. Odkryciem polskich naukowców jest taki sposób „obróbki” kolagenu, by wytworzyć z niego wysokiej jakości żel do stosowania na skórę. I właśnie w takiej postaci – kosmetyków do użytku zewnętrznego – warto wybierać kolagen rybi. Sproszkowana forma gorzej się wchłania, a ponadto nie unikniemy charakterystycznego dla ryb zapachu, a często i specyficznego, rybiego posmaku.

Czy rodzaj kolagenu ma znaczenie?

Co jakiś czas słyszymy dyskusje o przewadze kolagenu rybiego nad wołowym i odwrotnie. Prawda jest jednak taka, że budowa białka kolagenowego niewiele się różni między poszczególnymi gatunkami. W kontekście suplementacji większe znaczenie ma to, w jaki sposób podzielono łańcuch białka, by był lepiej wchłaniany przez ludzki organizm.

Kolagen hydrolizowany

To inaczej białko rozłożone przez wodę i odpowiednie enzymy. Dlaczego hydroliza jest ważna? Bo kolagen składa się z długich łańcuchów aminokwasów, skręconych w kształt helisy. W takiej formie nie bylibyśmy w stanie go przyswoić – hydroliza niejako dzieli wspomniany łańcuch na małe części, które dobrze się wchłaniają, np. w formie doustnego suplementu.

Kolagen liofilizowany

Liofilizacja, nazywana inaczej suszeniem sublimacyjnym, to proces polegający na usuwaniu wody z zamrożonego materiału na drodze sublimacji. W przypadku białka kolagenowego wykonywana jest po to, by nie naruszyć jego struktury. Innymi słowy, w efekcie tego procesu otrzymujemy kolagen liofilizowany zachowujący swoje pierwotne właściwości.

Postacie kolagenu

Kolagen w proszku

Bardzo często kolagen liofilizowany jest sprzedawany w formie saszetek z proszkiem do rozpuszczenia w wodzie, koktajlu lub jogurcie. Jeśli zdecydujemy się na taką formę suplementacji, musimy pamiętać o kilku rzeczach: każdą porcję kolagenu trzeba będzie dokładnie rozmieszać (co nie zawsze jest takie proste), zyskamy w ten sposób około 200-250 ml mieszanki, która nie zawsze jest smaczna (ryzyko dotyczy głównie kolagenu rybiego), a poza tym taka forma suplementacji uniemożliwia przyjęcie porcji kolagenu „na szybko”. Kolagen w proszku to zatem dobra opcja dla osób, które prowadzą spokojny tryb życia i nie przeszkadza im, że przygotowanie mieszanki chwilkę zajmie.

Kolagen w tabletkach

To kolejna dostępna na rynku suplementów forma. Łykanie kolagenu w tabletkach ma sens, jeśli sprawdzimy skład (poza kolagenem czy witaminami nie powinno tam być zbędnych dodatków, konserwantów, cukrów itp.) oraz sposób „obróbki” kolagenu – hydrolizat wchłania się w ok. 95 procentach.

Kolagen do picia

To jedna z najbardziej poręcznych form suplementacji. Małe buteleczki z płynnym kolagenem można wszędzie ze sobą zabrać, nie wymagają wody do rozpuszczenia lub popicia, łyżeczki itp. Najczęściej shoty do picia wzbogacane są naturalnym sokiem owocowym, dzięki czemu bardziej przypominają smaczny napój niż suplement. Tu również warto zerknąć na skład – najlepszy kolagen powinien występować wyłącznie w towarzystwie witamin, a nie konserwantów czy sztucznych barwników!

Jaki kolagen wybrać dla siebie?

Wiadomo już, jakie produkty możemy znaleźć na rynku i na co zwracać uwagę. Podsumowując, najlepszy kolagen naturalny to taki, który:

  • występuje w poręcznej formie – suplementacja ma sens tylko wtedy, gdy jest prowadzona regularnie. Jeśli kolagen nam nie smakuje, brzydko pachnie, żyjemy w biegu i nie mamy czasu na przygotowywanie mieszanek, najpewniej szybko zrezygnujemy. Dbanie o zdrowie powinno być czymś przyjemnym, rytuałem, któremu chętnie będziemy się poddawać – dotyczy to również uzupełniania niedoborów kolagenu!
  • ma wysoką zawartość kolagenu – zalecana dzienna dawka to około 10 000 mg. Jeśli sięgniemy po preparat z niższą zawartością, na efekty trzeba będzie dłużej czekać i mogą one nie być tak spektakularne;
  • nie zawiera szkodliwych lub zbędnych substancji – im prostszy skład, tym lepiej! Suplementy przyjmujemy po to, by poczuć się lepiej, nie ma więc sensu wybieranie preparatów ze sztucznymi dodatkami, cukrami itp. Warto za to sprawdzić, czy w wybranym przez nas suplemencie znajduje się witamina C, która może wzmacniać włókna kolagenowe;
  • został poddany procesom wspierającym wchłanianie – jak wiadomo, kolagen występuje w żelatynie czy galaretkach. Ale czy to znaczy, że takie produkty mogą zastąpić suplementy i są rekomendowane przez specjalistów jako remedium na obniżoną produkcję kolagenu? Absolutnie nie! Kolagen z żelatyny czy galaretek wchłania się tylko w kilku procentach, więc nie można go porównywać do środków przyswajalnych w ponad 95 proc.

Kolagen w tabletkach czy do picia? Kolagen wegański czy pochodzenia zwierzęcego? Mamy nadzieję, że teraz wiesz już więcej na temat rodzajów kolagenu i będziesz mógł wybrać produkt najlepiej dopasowany do swoich potrzeb! Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o kolagenie, możesz sięgnąć do innych naszych tekstów:

  1. Kolagen do picia – wpływ kolagenu na skórę, włosy i paznokcie
  2. Kiedy pić kolagen? Jak długo powinniśmy go stosować?
  3. Kolagen – najczęściej zadawane pytania
Facebook Twitter Google+

Powiązane newsy

Domowe sposoby na ból stawów