jaki probiotyk na jelita wybrać

Jaki probiotyk na jelita? Co stosować przy zespole jelita drażliwego (IBS)?

Jaki probiotyk na jelita? Co stosować przy zespole jelita drażliwego (IBS)?

Sporo mówi się o wpływie probiotyków na mikroflorę jelit. Postanowiliśmy sprawdzić, co na ten temat mówią badania i czy dobre bakterie mogą łagodzić objawy zespołu jelita drażliwego.

Czym jest i jak działa probiotyk na jelita?

Probiotyki to inaczej żywe organizmy, które podawane w diecie lub doustnie, w postaci suplementu, mogą zmienić mikrobiotę jelit – czyli ogół mikroorganizmów, które tam występują – na korzyść. Dzięki swoim właściwościom dobre bakterie mogą zmniejszyć stan zapalny, poprawić funkcje śluzówki i powstrzymać namnażanie się patogenów w jelicie.

Liczne badania dowodzą, że odpowiednia mikrobiota w jelitach ma ogromny wpływ na samopoczucie człowieka:

– wspiera układ odpornościowy

– bierze udział w metabolizmie i trawieniu pokarmów

– jest łącznikiem między układem pokarmowym i układem nerwowym – dlatego mówi się, że jelita są drugim mózgiem

Jaki probiotyk na jelita będzie skuteczny?

Wybierając probiotyk na jelita, należy zwrócić uwagę na to, czy producent umieścił informacje o zawartych w nim szczepach (kod złożony z liter i cyfr), rodzajach i gatunkach bakterii. W składzie nie powinny znajdować się żadne konserwanty czy zbędne dodatki.

Dobry probiotyk na jelita powinien również wykazywać odporność na soki żołądkowe i działanie enzymów trawiennych, a także przylegać do komórek nabłonka jelita.

A na jakie szczepy dokładnie warto zwrócić uwagę? Jak wynika z badań, probiotyki na jelita to przede wszystkim:

  • Bifidobacterium
  • Lactobacillus
  • Saccharomyces boulardii

Kombinacja tych szczepów w jednym suplemencie przynosi najlepsze efekty.

Osoby cierpiące na problemy z jelitami powinny również wzbogacić dietę o produkty bogate w dobre bakterie: produkty fermentowane, owoce i warzywa (np. cykoria, suszone śliwki, fasola), a także płatki owsiane i pełnoziarniste pieczywo, makarony i kasze.

Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule: Probiotyki na odporność. Jaki wpływ na nasz organizm mają dobre bakterie?

Jaki wybrać probiotyk na jelita dla dzieci?

Zasady wybierania probiotyków na jelita dla dzieci są takie same, jak w przypadku osób dorosłych. Warto dodać, że dzieci i młodzież to grupa często skarżąca się na zaparcia (na ten temat pisaliśmy tutaj). Tymczasem, jak czytamy m.in. artykule Positive Effect of Probiotics on Constipation in Children: A Systematic Review and Meta-Analysis of Six Randomized Controlled Trials:

„Dostępna jest duża ilość dowodów dotyczących korzyści ze stosowania probiotyków jako strategicznej terapii różnych zaburzeń żołądkowo-jelitowych, w tym uporczywej biegunki, ostrej biegunki nabytej pozaszpitalnie i zespołu jelita drażliwego (Bernaola Aponte i wsp., 2010; Applegate i wsp., 2013 Quigley, 2015; Szajewska i in., 2016).

Podobno probiotyki mają również potencjał w leczeniu zaparć u dzieci. W 2005 roku Benninga i in. stwierdzili, że probiotyki stanowią nową opcję leczenia zaparć u dzieci (Benninga i wsp., 2005).

Bekkali i in. (2007) przeprowadzili badanie pilotażowe w celu określenia wpływu mieszaniny probiotyków, w tym Bifidobacterium i Lactobacillus spp. na zaparcia i wskazał, że te probiotyki miały pozytywny wpływ na objawy zaparcia; na przykład zwiększyły częstotliwość wypróżnień (…)”.

Specjaliści twierdzą, że mimo iż kwestię probiotyków na jelita dla dzieci trzeba jeszcze dokładniej zbadać, już teraz istnieją solidne podstawy, by polecać dobre bakterie w przypadku problemów trawiennych.

Jaki probiotyk stosować przy zespole jelita drażliwego (IBS)?

Zespół jelita drażliwego wiąże się z takimi objawami, jak:

– biegunki

– wzdęcia

– uczucie ucisku w brzuchu

– bóle w brzuchu

Do powstawania objawów przyczyniają się m.in. zmiany w składzie mikroflory jelitowej. Już kilka lat temu zauważono, że probiotyki łagodzą objawy IBS i poprawiają jakość życia pacjentów skarżących się na wymienione wyżej dolegliwości.

Co ciekawe, w artykule zbierającym stan badań nad probiotykami z 2019 r. podsumowano 11 badań i zauważono, że w siedmiu z nich suplementacja probiotykami znacząco poprawiła komfort życia pacjentów z IBS. W czterech poprawy nie zauważono.

Jak czytamy, „korzystne efekty były bardziej wyraźne w badaniach z użyciem suplementów wieloszczepowych z interwencją trwającą 8 tygodni lub dłużej, co sugeruje, że probiotyki wieloszczepowe suplementowane przez pewien okres mogą potencjalnie złagodzić objawy IBS”.

Źródła:

  1. Ruixue Huang,, Jianan Hu, Positive Effect of Probiotics on Constipation in Children: A Systematic Review and Meta-Analysis of Six Randomized Controlled Trials, dostęp: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28503492/
  2. Hanna Fjeldheim Dale, Stella Hellgren Rasmussen, Özgün Ömer Asiller, Gülen Arslan Lied, Probiotics in Irritable Bowel Syndrome: An Up-to-Date Systematic Review, dostęp: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6769995/

 

Być może zainteresuje Cię też…

Probiotyk – przed czy po antybiotyku? Wszystko, co powinieneś wiedzieć o antybiotykoterapii!

Facebook Twitter Google+

Powiązane newsy