obniżenie cukru

Rośliny obniżające poziom cukru we krwi

Cukrzyca to jedna z najbardziej powszechnych chorób. Nieodpowiednia dieta i brak ruchu przyczyniają się do rozwoju cukrzycy typu drugiego. Jakie rośliny wpływają na obniżenie cukru i pobudzają trzustkę do działania? Co jeść, a z czego lepiej zrezygnować, będąc diabetykiem?

Naturalne sposoby na obniżenie cukru we krwi

Suplementując zioła, warto zwrócić uwagę na te, które korzystnie wpływają na poziom cukru we krwi, ale także na pracę trzustki.

Pokrzywa

Pokrzywa pozytywnie wpływa na trzustkę, a przy tym wspiera obniżanie cukru we krwi. Najprostszą i najwygodniejszą formą suplementacji jest przygotowanie naparu z tego zioła.

Więcej o właściwościach pokrzywy przeczytasz w artykule: Herbata z pokrzywy: na co pomaga? Poznaj właściwości pokrzywy

Cynamon

Cynamon wspomaga regulowanie stężenia glukozy we krwi. Ponadto ułatwia trawienie, ma działanie antyoksydacyjne i rozkurczowe. Wspiera redukcję złego cholesterolu we krwi i reguluje ciśnienie. Dodawany do posiłków zapobiega wzdęciom.

Stewia

Stewia nie zawiera cukru i nie ma kalorii, ale w przeciwieństwie do sztucznych słodzików nie powoduje zaburzeń metabolizmu. Świetnie sprawdzi się jako zamiennik cukru. Można nią słodzić herbaty czy napoje. Roślinę tę można uprawiać w domu w doniczce lub kupić gotowe (płynne lub sproszkowane) wyciągi ze stewii.

  • Pokrzywa liść fix

    Pokrzywa liść fix (20 x 1,5 g) Primabiotic

    6,99 
    Dodaj do koszyka
  • Szałwia liść fix

    Szałwia liść fix (20 x 1,5 g) Primabiotic

    6,99 
    Dodaj do koszyka

Szałwia

Szałwia usuwa nadmiar wolnych kwasów tłuszczowych, co zwiększa wrażliwość na insulinę. Napar z szałwii należy pić 3 razy dziennie na początku posiłku lub bezpośrednio przed nim.

Mniszek lekarski

Mniszek lekarski świetnie sprawdzi się przy niewielkich odchyleniach prawidłowego poziomu cukru. Roślina ta ma w sobie sporo inuliny, przez co reguluje poziom cukru i obniża indeks glikemiczny spożywanych posiłków. Z mniszka można wyciskać sok lub przygotowywać sałatki.

Więcej o mniszku przeczytasz w naszym tekście: Mniszek lekarski – na co pomaga i jak działa?

Jakie zioła na obniżenie cukru?

Popularnym połączeniem ziół jest mieszanka szwajcarskiego zielarza. Składa się na nią: korzeń kuklika górskiego, liście jeżyny i borówki czarnej, pięciornik złoty, strączki fasoli. Taką mieszankę zalewa się szklanką wrzątku i zaparza przez kilka minut.

Liście borówki czarnej wspomagają obniżenie cukru we krwi. W przypadku tej rośliny ważny jest czas zbioru liści. Zbiory powinny odbywać się, zanim dojrzeją owoce. Liście te zawierają wtedy myrtylinę, która hamuje wytwarzanie cukru we krwi. Z tego powodu nazywana jest „roślinną insuliną”

Prostszą formą zastosowania liści z borówki jest zalanie dwóch łyżek litrem zimnej wody i zagotowanie. Taki napar pijemy trzy razy na dzień po jednej filiżance. Nadal obowiązuje zasada zbioru liści przed dojrzewaniem owoców.

Dieta na obniżenie cukru

Dieta mająca na celu obniżenie poziomu cukru we krwi polega na zamianie kilku kluczowych produktów na ich odpowiedniki. Jakie zmiany zastosować?

  • Produkty zbożowe: jasne pieczywa, kuskus, ryż biały –> pełnoziarniste pieczywo, kasza gryczana, jaglana, makaron żytni
  • Mięsa: wieprzowina –> mięso z indyka, kurczaka, królika, wołowina, jagnięcina
  • Nabiał: sery topione, tłuste –> sery twarogowe, maślanka, jogurt naturalny
  • Jaja: jajka smażone, jajecznica –> jajka na miękko, omlety pieczone
  • Ryby: ryby smażone lub w panierce –> ryby pieczone, gotowane i grillowane
  • Tłuszcze: margaryna, smalec, olej palmowy –> oliwa z oliwek, olej lniany, olej rzepakowy tłoczony na zimno
  • Warzywa: kukurydza, rozgotowane warzywa, warzywa smażone –> kalafior, cukinia, szpinak

Co jeść na obniżenie cukru?

Ważna jest częstość i regularność w spożywaniu posiłków (w tym śniadań). Śniadanie należy jeść najpóźniej godzinę po przebudzeniu. Warzywa powinny być elementem każdego posiłku. Warto wprowadzić do swojej diety seler oraz świeże marchewki.

Mitem jest, że cukrzycy nie mogą jeść owoców. Należy to jednak skonsultować z lekarzem prowadzącym.

Dobrym rozwiązaniem dla cukrzyków są owoce jagodowe (maliny, truskawki czy aronia). Ich ciemna barwa jest zasługą antocyjanów, które działają antyoksydacyjnie. Dodatkowo działanie to wzmacnia zawarta w owocach jagodowych witamina C. Dobrą wiadomością dla diabetyków jest to, że posiadają niski indeks glikemiczny.

Przygotowując posiłki, warto zaprzyjaźnić się z olejem lnianym. Jest on bogaty w omega-3. Regulują one pracę układu krążenia, systemu immunologicznego, obniżają stężenie cholesterolu i zmniejszając ryzyko zakrzepicy. Odpowiedni poziom omega-3 i omega-6 zapobiega rozwojowi chorób układu krążenia i cukrzycy.

Czosnek i cebula – warto używać ich jako przyprawy do każdego dania, ponieważ przyczyniają się one do obniżenia poziomu cukru we krwi.

Co pić na obniżenie cukru?

Zmagając się z cukrzycą, należy pamiętać o odpowiednim nawodnieniu. Poziom glukozy we krwi jest niższy w odpowiednio nawodnionym organizmie, ponieważ cukier jest mniej skoncentrowany. Poleca się picie surowego soku z kiszonej kapusty lub świeżego soku wyciśniętego z ogórków.

Na rynku dostępnych jest wiele herbatek specjalnie dedykowanych cukrzykom. Bardzo popularnym naparem na obniżenie poziomu cukru we krwi jest herbatka z morwy białej. Roślina ta wspomaga proces odchudzania, działa przeciwmiażdżycowo. Należy jednak pamiętać, że wszystkie zioła jedynie wspomagają leczenie cukrzycy. Aby terapia była skuteczna, należy skonsultować się z lekarzem i stosować wszystkie zalecenia.

Więcej o cukrzycy i innych ziołach w artykule: Jak obniżyć poziom cukru we krwi?

metody płatności